aku-tu hanyar bisa ba-ulah, jangan heran !

blog kampungan / wong ndeso

Minggu, 02 Agustus 2009

pengaturan angkutan tambang batubara dan biji besi serta hasil sawet

selama saminggu kami bakuliling ke kabupaten se kalimantan selatan untuk mendapati kakawanan sama2 satpol.pp, nang ditugasi memantau pelaksanaan perda 3 tahun 2008 ttg larangan angkutan tambang batubara dan biji besi serta angkutan hasil kebun kelapa sawet melalui jalan umum, yg dilaksanakan oleh tim terpadu dari dishub, lantas dan dari apart lain.

dalam pelaksanaan dilapangan ternyata masyarakat sudah mengetahui, ttg adanya larangan angkutan tambang batubara, biji besi dan sawet meliwati jalan umum ini, namun masih ada yg mencoba-coba tuk mencari peluang, 1 dan 2 sekitar tengah malam keatas.

namun oleh aparat dari dishub, lantas dan TNI, hal ini dibiarkan saja,.... kami kebetulan umpat bagabung, nah,... kanapa itu dilihatakan haja jar komandan kami,... tadiam sabarataan.


,...mun kaya itu, apa artinya tim ngini, badabu, dihurung banyamuk,... mun trak lalu mambawa batubara dilihatakan,... kena kutalepon abah hubnur,... jar sidin sambil kami bajauhan pada bubuhan tim ngintu, arah kawarung.

kada berapa menit,.... priiiit2 peluit bubuhannya ma nyatop trak nang dari jalan umum tuh,..
bah,...akhirnya ditakuni juwa trak tu,... kanapa masih pakai jalan umum

habis itu kami tinggalakan bubuhan tim bagawi disitu, kami memantau pos lain arah kandangan.

lain lagi kisah bubuhan kakawalan satpol.pp di kabupaten,.. sakalinya ada nang kada tahu operasi tim terpadu ini,... dikira bubuhannya kada dibawa padahal,... itu penegakan perda jar bubuhannya,... bah iya pang,..kada dibawa pulang kita,... dalam hati menggarutu

,..dishub, lantas, TNI,... yg ditegakkan perda, padahal itu tupoksi utama satpol.pp,.... sakalinya telek gubernur kalsel kada sampai,... ai kanapa,.... bisa masin telek nya mati atau sasat kamana telek itu. sampai hari ini kami kada tahu jar bubuhannya.

kalu kaitu ini nah,..jar bus kami,... ma unjuk telek asli dari gubernur
kina pian langsung mahadap bupati, mamadahakan soal nang ngintu, bahwa ada tim nang batugas pada titik2 yg dicurigai ada lalu lalang trak ma angkut batubara malalui jalan umum,
,... kina bubuhan pian satpol.pp kabupaten umpat bagabung,..lawan bubuhannya

Tidak ada komentar:

Posting Komentar